امام جمعه کرج: کوچکترین تحرک اسرائیل با پاسخ کوبنده ایران مواجه میشود
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۷۵۳۴
گروه استانها- امام جمعه کرج با بیان اینکه آمریکا قدرت منطقه ای خود را از دست داده است، گفت:کوچکترین تحرک اسرائیل با پاسخ کوبنده ایران مواجه میشود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، آیتالله سیدمحمدمهدی حسینیهمدانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته کرج با تبریک سال جدید اظهار داشت: پیام نوروزی رهبری معظم انقلاب دارای توصیه به امید آفرینی در سطح جامعه بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود:امید و امید آفرینی در جامعه مطلب مهمی است که مورد توجه و توصیه رهبری معظم انقلاب است و باید مورد توجه همه قرار گیرد.
نماینده ولیفقیه در استان البرز با اشاره به اینکه نکته مهم در امید عمل است، بیان کرد: شخص امیدوار به دنبال عمل است و امید بدون عمل فایده ای ندارد.
حجت الاسلام خاتمی: مسئولان با تلاش مضاعف مشکلات معیشتی مردم را حل کنند/ آمریکا منتظر شکستهای جدید باشدامیرعبداللهیان: در صورت واقعبینی طرف آمریکایی، توافق در کوتاهمدت دستیافتنی استآمریکا: عدم بازگشایی فوری مدارس دخترانه به آرزوی طالبان برای بهبود روابط با جهان آسیب میزندامام جمعه کرج با بیان اینکه امیدورای به آینده پیشرفتهای بزرگی را برای کشور به همراه داشت ، ادامه داد: پیشرفتهای ایران در نانو، هوا و فضا و موشک همه نشان از امید به آینده دارد و باید با قوت بیشتر وارد میدان عمل شد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با اشاره قطعا آینده در اختیار ما است و ما این موضوع را نشان دادیم ، گفت: تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین از فرمایشات رهبری معظم انقلاب بود که در استان البرز فرصتهای فراوانی در این حوزه برای جوانان وجود دارد.
امام جمعه کرج با اشاره به اینکه دانش بنیان عمل از روی علم است و مورد تاکید دین است، گفت: در مسیر غیر علمی حرکتی به مقصد نمیرسد و باید بر اساس علم به موفقیت دست یافت.
نماینده ولیفقیه در استان البرز با اشاره به جنگ نابرابر و کشتار مردم بی دفاع یمن توسط متجاوزان سعودی در طی سالهای گذشته، اظهار داشت : تلاشهای سعودی برای به زانو در آوردن یمن موفق نبوده و یمن برای مقابله با دشمنان مقاوم تر از قبل شد.
وی افزود: بر اساس آمار منتشر شد در طول هفت سال گذشته توسط سازمان حقوق زنان و کودکان 6264 زن و کودک یمنی در این جنگ کشته شده و هر دو ساعت 6 کودک یمنی می میرند و 3841 زن وکودک معلول و بیش از 4 میلیون نفر آواره شدند و چندین هزار نفر از کودکان یمنی به سرطان مبتلا شدند.
حسینیهمدانی با اشاره به اینکه عربستان با پول نفت و با کمک آمریکا و غربیها و با خود بزرگ بینی و توهم بزرگ منطقه ندانسته برای از بین بردن خود در یمن باتلاق درست کرده است افزود: این 7 سال نشان داد که مقاومت تنها راه حفط استقلال است.
نماینده ولیفقیه در استان البرز با اشاره به اینکه مقاومت مردم یمن نشان داد که اسرائیل آسیب پذیر تر از آن است که ما فکر آن می کردیم ، گفت: امروز یمنیها یکی از اهدافشان نابودی اسرائیل است و در نابودی اسرائیل نقش یمنیها غیر قابل انکار است.
حسینیهمدانی با اشاره به اینکه اسرائیل نباید از موشکهای ایران غافل باشد، گفت: در صورت هرگونه شرارت طلبی اسرائیل باید منتظر پاسخ کوبنده ایران باشد.
امام جمعه کرج با اشاره به اینکه کشورهای منطقه باید از اتفاقات اخیر درس بگیرند و بدانند که آمریکا قدرت تامین امنیت در منطقه را ندارد، ادامه داد:عصبانیت آمریکا از امارات در دعوت از بشار اسد موضوع مهمی بود که نشان داد آمریکا قدرت منطقه ای خود را از دست داده و مقاومت در مقابل استکبار همچنان پیروز است.
حسینیهمدانی با اشاره به اینکه کشورهای حامی تروریسم همه به قدرت محور مقاومت اذعان دارند ، گفت: در نخستین جمعه اول قرن با شعار مرگ بر آمریکا به این کشور توجه می کنیم.
انتهای پیام/ش
منبع: تسنیم
کلیدواژه: استان البرز امام جمعه کرج حسینی همدانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۷۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشاوران شما بیتهایی بهتر از شاهنامه را میتوانستند پیدا کنند
روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند.
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.
این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود.
نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
نویسنده: علیاصغر سیدآبادی